Terugblik werkbezoek Beeldende kunstinstellingen in Maastricht

Voorzitter Kristel Baele en raadslid Brigitte Bloksma brachten op 22 en 23 februari een kort werkbezoek aan enkele Beeldende kunstinstellingen in Maastricht. Het bezoek ging naar Marres, de Jan van Eyck Academie en het Bonnefantenmuseum. "Ik was onder de indruk van de artistieke visie en ambities van de bezochte instellingen. Maastricht brengt in de praktijk dat kunst en cultuur staan voor het 'samen' in de samenleving. Bijvoorbeeld door mee te denken over duurzaamheid, verbetering van het vestigingsklimaat en inrichting van de publieke ruimte", aldus Kristel Baele.

 

Hieronder volgt een terugblik van het bezoek.

In de Jan van Eyck Academie spraken we met directeur Hicham Khalidi, zakelijk leider Boudewijn Cox, Karl Dittrich en Sacha Oerlemans, respectievelijk voorzitter en lid van de Raad van Toezicht. Het gesprek ging over de koers die de academie heeft uitgezet met als gemene deler Klimaatverandering. Deze invalshoek leidt onder andere tot een bewuste keuze voor hybride (publieks-)programmering en -begeleidingsmodellen en een duurzamer artistieke praktijk. Een andere component is de positionering van de kunsten als niet-neutraal werkterrein. We kregen een uitgebreide rondleiding door onder andere de werkruimten van de academie, zoals het Future materials Lab, Printing & Publishing, Photography & Audiovisual, het auditorium en de goed toegeruste bibliotheek. Daar spraken we met deelnemers in hun studio's, die hun projecten aan ons toelichtten.

Bij Marres ontmoetten we directeur Valentijn Byvanck die ons een rondleiding gaf door de tentoonstellingsruimten in opbouw voor Images of the Unconscious. Hier wordt binnenkort kunst getoond uit de omvangrijke verzameling die tot stand is gekomen door psychiatrische patiënten op de afdeling Activiteitentherapie aan het Centro Psiquiátrico Nacional in Rio de Janeiro. De kunstcollectie, die licht werpt op de innerlijke belevingswereld van patiënten, was ook voor Carl Jung interessant studiemateriaal. Met de Limburg Biënnale initieerde Marres in 2020 tijdens COVID een nieuwe traditie waarbij een breed scala aan kunstwerken en (lokale) deelnemers wordt getoond.

In het Bonnefantenmuseum kregen we van zakelijk directeur Els van der Plas en projectmanager Guus van Engelshoven een uitgebreide rondleiding door de zalen met moderne en hedendaagse kunst en het Maastrichtse Zilver met Schwung. De aantrekkelijke presentaties met werk van stedelijke, euregionale en internationale kunstenaars gaven ons een inkijkje in de specifieke doelstellingen van het museum. Door te kiezen voor niet-mainstream kunst en kunstenaars neemt het museum een heel eigen plaats in binnen het museale veld en de Collectie Nederland. Als bezoeker word je verrast door de actualiteit, de veelkleurigheid en expressiviteit van de kunstwerken. Muzikale elementen en installaties met film en geluid doen niet alleen een beroep op je ogen maar ook op gehoor en tastzin. Bonnefanten Kunstuitleen omvat een collectie van ruim 6000 werken uit uiteenlopende disciplines van gerenommeerde en jonge, veelbelovende kunstenaars. Deze laagdrempelige kennismaking met kunst is populair onder de Limburgers. Tegen een kleine maandelijkse bijdrage kun je sparen om de kunst aan te kopen.

Tot slot hadden we een afspraak met wethouder Frans Bastiaens, verantwoordelijk voor onder andere cultuur en met Gerdie Haasen, beleidsadviseur. Zij spraken hun trots en waardering uit voor de kunstinstellingen in Maastricht. In een aantal wijken spelen thema's als eenzaamheid en ongelijkheid, die vragen om oplossingen naast woonbeleid, zorg en onderwijs. Inzet van beleid is om daarbij de kunst- en cultuursector te betrekken.

In september brengt de raad opnieuw een werkbezoek aan Maastricht en bezoekt dan andere instellingen.