Terugblik werkbezoek Eurosonic Noorderslag en Groningen

Op 20 en 21 januari bracht een kleine delegatie van enkele leden van de Raad voor Cultuur een werkbezoek aan de cultuursector in Groningen. Aanleiding hiervoor is het digitale internationale popmuziekfestival Eurosonic Noorderslag 2022 (#ESNS22), dat dit jaar voor de tweede keer noodgedwongen geheel online plaatsvindt zonder aanwezigheid van live publiek. Dit festival is al jaren een belangrijke hotspot voor muzikanten uit binnen- en buitenland en gericht op een zo groot mogelijk bereik van Europese popmuziek.

Voorzitter Kristel Baele: “Dat het voor de tweede keer gelukt is om Eurosonic Noorderslag online en zonder live publiek te laten plaatsvinden zegt veel over het doorzettingsvermogen van cultuurmakers. Wij wilden met eigen ogen zien hoe zo’n online festival in de praktijk gemaakt wordt”

Het bezoek was meteen een goede gelegenheid om in gesprek te komen met makers, instellingen en bestuurders uit de stedelijke cultuurregio We The North, waaronder Groningse culturele instellingen en de Kunstraad Groningen. De diverse programmaonderdelen van het werkbezoek vonden steeds plaats binnen de geldende coronaregels en met inachtneming van de anderhalve meter.

Na een bezoek aan de Newsroom van #ESNS22 en de opnames van de internationale MME awards, vond donderdagmiddag een door de raad georganiseerde online paneldiscussie plaats over de invloed van de coronacrisis op de ontwikkeling van talent in de popscene. Onder leiding van Frank Kimenai gingen Imke Loeffen van Poppunt Gelderland en POPNL, Floris Vermeulen van het Fonds Podiumkunsten en artiestenmanager Froukje Bouma in gesprek met voorzitter Kristel Baele over de uitdagingen en kansen voor nieuw poptalent.

Eerder die dag gingen de raadsleden Stef Avezaat en John Olivieira en voorzitter Kristel Baele met diverse vertegenwoordigers van de gemeente Groningen, Groningse cultuurinstellingen en de Kunstraad Groningen in gesprek over de gevolgen van de coronapandemie. De steeds wisselende coronamaatregelen vergen veel van de culturele instellingen en makers. Gespreksdeelnemers waren onder meer Niek vom Bruch (Grand Theatre, Station Noord), Femke Eerland, (Festival Noorderzon), Liesbeth Kok (Noord-Nederlands Orkest), Nynke Stellingsma (SPOT) en Olaf Veenstra (Vera en Simplon).

In de avond vonden gesprekken plaats over de zorgelijke positie van zogeheten platformevenementen in relatie tot corona. Deze platformevenementen bieden diverse genres ruimte om trends en ontwikkelingen uit te wisselen en zijn belangrijk als springplank voor nieuw talent. De Federatie Creatieve Industrie, Amsterdam Dance Event, Dutch Design Week, VRDays en #ESNS waren vertegenwoordigd. Ook nam een vertegenwoordiging van het ministerie van OCW deel aan het gesprek.

Op vrijdagochtend volgde een ontmoeting met drie artiesten van Hit the North, een unieke samenwerking van festivals en kunstvakopleidingen dat jong muziektalent in de noordelijke provincies wil stimuleren. Aan de ronde tafel schoven aan Danytha Postma, Wessel de Vries van Them Dirty Dimes en Blondeau. Ook in dit gesprek werd stilgestaan bij de uitdagingen van opeenvolgende lockdowns en wat de gevolgen daarvan zijn voor de artistieke ontwikkeling van deze makers.

Het programma werd aan het begin van de middag afgesloten met een ontmoeting met bestuurders uit de stedelijke cultuurregio, We The North: gedeputeerden cultuur Mirjam Wulfse (Provincie Groningen) Sietske Poepjes (Fryslân) Nelleke Vedelaar (Drenthe) en wethouders cultuur Berndt Benjamins (Groningen stad), Bob Bergsma (Assen) en Rob Kleine (Emmen). 

Kristel Baele: “Met dit bezoek wilden we de cultuursector in de noordelijke provincies een hart onder de riem steken. Door de onderlinge samenwerking kon We The North verschil maken voor makers en instellingen in periode van opeenvolgende lockdowns. En dat was en is nog steeds hard nodig!”